ДАТА ПУБЛІКАЦІЇ: 2023-10-19

ЯК ЗАМІНИТИ ДАТЧИК КИСНЮ В АВТОМОБІЛІ

Сьогодні в рубриці «Досвід. Поради. Рекомендації» – стаття від експертів компанії Delphi, яка допоможе вам виконати якісну заміну датчика кисню, розібратися з ознаками виходу з ладу кисневого датчика, дізнатися коди несправностей датчика О2.

Кисневий датчик, або датчик O2, виконує те, що випливає з його назви – він вимірює кількість кисню у вихлопних газах. Хоча це може здатися досить скромним завданням, кисневий датчик насправді є одним із найважливіших датчиків на будь-якому транспортному засобі, який відповідає за підтримання правильного балансу між повітрям і паливом для оптимальних викидів.

Як працює кисневий датчик?

Більшість автомобілів мають принаймні два кисневі датчики, розташовані у вихлопній системі; один – перед каталітичним нейтралізатором і один або кілька – після каталітичного нейтралізатора. Датчик попереднього очищення регулює подачу палива, а датчик нижче від потоку вимірює ефективність каталітичного нейтралізатора.

Датчики O2 зазвичай можна розділити на вузькосмугові або широкосмугові. Чутливий елемент міститься в середині датчика у сталевому корпусі. Молекули кисню з вихлопних газів проходять через крихітні щілини або отвори в сталевій оболонці датчика, щоб досягти чутливого елемента. На іншому боці чутливого елементу кисень з повітря поза вихлопною трубою проходить вниз по датчику O2 і вступає в контакт. Різниця між рівнем кисню у зовнішньому повітрі та у вихлопних газах сприяє потоку іонів кисню та створює напругу.

Якщо суміш вихлопних газів занадто багата, а у вихлопних газах занадто мало кисню, на електронний блок управління (ЕБУ) двигуна надсилається сигнал, щоб зменшити кількість палива, яке додається в циліндр. Якщо суміш вихлопних газів занадто бідна, то посилається сигнал про збільшення кількості палива, яке використовується у двигуні. Занадто багато палива призводить до утворення вуглеводного та чадного газу. Занадто мало палива призводить до утворення забруднювачів оксиду азоту. Сигнал датчика допомагає підтримувати суміш правильно. Широкосмугові датчики киснюмають додаткову комірку для накачування O2 для регулювання кількості кисню в чутливому елементі. Це дозволяє вимірювати набагато ширше співвідношення повітря/паливо.

Чому виходять з ладу датчики кисню?

Оскільки датчик кисню розташований у потоці вихлопних газів, він може забруднитися. Поширеними джерелами забруднення є надмірно багата паливна суміш або витікання масла в старішому двигуні та охолоджувальної рідини двигуна в камеру згоряння в результаті витоку через прокладки двигуна. Він також піддається впливу надзвичайно високих температур і, як і будь-який компонент, з часом може зношуватися. Все це може вплинути на характеристики реакції датчика кисню, що призведе до подовження часу реакції або зсуву кривої напруги датчика і в довгостроковій перспективі – до зниження продуктивності датчика.

На що звернути увагу при виході з ладу датчика кисню?

Коли датчик кисню виходить з ладу, комп’ютер більше не може визначати співвідношення повітря/паливо, зрештою він робить припущення. Тому є кілька контрольних ознак, на які слід звернути увагу:

  • Індикатор Check Engine: хоча індикатор Check Engine може загорітися з багатьох причин, зазвичай це пов’язано з проблемою викидів.
  • Низька економія палива: несправний датчик кисню порушить повітряно-паливну суміш, що призведе до збільшення споживання палива.
  • Нерівна робота двигуна на холостому ході або пропуски запалювання: оскільки вихідний сигнал датчика кисню допомагає керувати синхронізацією двигуна, інтервалами згоряння, співвідношенням повітря та палива, несправний датчик може призвести до нерівної роботи автомобіля.
  • Низька продуктивність двигуна.

Пошук та усунення несправностей датчика кисню

Щоб визначити джерело будь-яких несправностей датчика O2, виконайте такі дії:

  • Прочитайте коди несправностей за допомогою діагностичного обладнання. Зауважте, що часто виникає кілька кодів несправностей, коли стикаються з проблемами датчика O2.
  • Лямбда-зонди мають внутрішній нагрівач, тому перевірте опір обігрівача – він зазвичай досить низький.
  • Перевірте подання живлення на обігрівач – часто ці дроти одного кольору.
  • Перевірте електричний роз’єм на предмет пошкоджень або забруднень.
  • Перевірте випускний колектор та паливні форсунки на предмет витоків, а також стан компонентів запалювання – це може вплинути на роботу датчика.
  • Перевірте правильність показань датчика кисню, підтвердивши значення рівня O2 за допомогою чотири- або п’ятиканального аналізатора викидів газів.
  • Використовуйте осцилограф, щоб перевірити сигнал як на холостому ходу, так і на обертах двигуна 2500 об./хв.
  • Використовуйте дані в реальному часі, щоб перевірити наявність сигналу, якщо проводка датчика важкодоступна.
  • Перевірте стан захисної трубки елемента зонда на наявність ознак пошкодження і забруднення.

Поширені коди несправностей датчика кисню

До поширених кодів несправностей датчика кисню належать:

  • P0135: датчик кисню перед каталітичним нейтралізатором 1, контур опалення / обрив
  • P0175: система занадто багата (bank 2)
  • P0713: несправність дозування палива (bank 2)
  • P0171: система занадто бідна (bank 1)
  • P0162: несправність ланцюга датчика O2 (bank 2, датчик 3)

Як замінити датчик кисню

Перед заміною датчика необхідно діагностувати проблему. Під’єднайте діагностичний інструмент, такий як DS Delphi, виберіть правильний автомобіль і прочитайте код(и) несправності. Підтвердьте код несправності, вибравши поточні дані та порівнявши значення підозрюваного несправного датчика зі значенням відомого робочого датчика. Якщо необхідно, зверніться до даних виробника автомобіля, щоб знайти правильне значення для порівняння. Може знадобитися інший інструмент або обладнання, щоб визначити, чи є причиною проблеми сам датчик, а не проводка.

  • Оскільки в багатьох автомобілях останніх моделей є кілька датчиків кисню, переконайтеся, що ви правильно вказали несправний датчик, щоб помилково не замінити неправильний. Виробники дещо по-різному забезпечують положення "bank1" і "2" і "перед/зад" і "pre/post", тому слід переконатися, що ви визначили правильний (проблемний) датчик. Найкращий реальний спосіб зробити це – за допомогою діагностичного інструменту.
  • Далі від’єднайте дротове з’єднання.
  • Потім скористайтеся гайковим ключем – або спеціальним торцевим ключем, щоб відкрутити датчик від гнізда. Відкрутивши, викиньте старий датчик і замініть його на новий.
  • Більшість датчиків кисню постачаються зі спеціальною електропровідною протизадирною сумішшю, нанесеною на різьбу, тож це слід врахувати при заміні старого датчика на новий.
  • Для захисту від приварювання датчика до його різьби, датчики Delphi постачаються з протизадирними складами, попередньо нанесеними або вкладеними в коробку. Якщо потрібно, нанесіть суміш на новий датчик перед повторним встановленням. Будьте обережні, не наносьте на різьбу надмірну кількість речовини, оскільки це може забруднити зону чутливості.
  • Затягніть датчик із рекомендованим крутним моментом.
  • Коли датчик буде на місці, підключіть електронний роз’єм.
  • Тепер знову під’єднайте діагностичний інструмент і видаліть усі пов’язані коди несправностей.
  • Нарешті, увімкніть запалювання та переконайтеся, що лампочка check engine погасла, а потім виконайте дорожні випробування.