ДАТА ПУБЛІКАЦІЇ: 2024-10-04
РІДИНИ ДЛЯ СИСТЕМИ ОХОЛОДЖЕННЯ ДВИГУНА, або KEEP CALM & STAY COOL!
Чи знаєте ви, що несправність системи охолодження автомобіля є основною причиною виходу з ладу транспортних засобів? Оскільки в системі охолодження основний гравець – це охолоджувальна рідина, ми попросили розповісти про неї експертів у галузі виробництва технічних рідин і мастильних матеріалів – фахівців компанії TotalEnergies.
Причини поломок автомобіля
• 22% система охолодження
• 19% електроніка
• 19% двигун
• 15% паливний контур
• 6% трансмісія
• 5% гальмівна система
• 4% рульове управління
Джерело: cg car-garantie, причини несправностей транспортних засобів
Охолоджувальну рідину отримують шляхом розведення концентрату антифризу дистильованою водою, і вона повинна мати такі властивості:
- Не замерзати при низьких температурах
- Відмінно охолоджувати двигун (відводити від нього тепло) і при цьому не закипіти
Склад і функції охолоджувальної рідини зображено на рисунку нижче.
До прикладу, для концентрату Glacelf Neotech від TotalEnergies при розведенні з водою 50/50 тeмпература появи першого кристалу льоду становить –37 °C, а температура кипіння – 180 °C.
Дуже важливий момент – це сумісність із матеріалами двигуна та системи охолодження. Якщо охолоджувальну рідину підібрано неправильно або рівень її низький, або якщо вона неякісна чи вже минув термін дії – усе це може призвести до формування відкладень, а згодом – і до збільшення витрат пального та перегріву.
І тут зазначимо, наскільки відкладення шкодять ефективності охолодження: ВІДКЛАДЕННЯ ТОВЩИНОЮ ВСЬОГО 0,6 ММ ЗМЕНШУЮТЬ РОЗСІЮВАННЯ ТЕПЛА ДО 40 %!
Сумісність з усіма компонентами системи охолодження досягається виваженою рецептурою кожного окремого типу рідини для системи охолодження згідно з вимогами виробників двигунів та обладнання, що дозволяє уникнути таких явищ, як кавітація в головці циліндрів, гільзах циліндрів, радіаторі, водяному насосі тощо.
Присадки в охолоджувальній рідині
Оскільки охолоджувальна рідина складається переважно з води, металеві частини системи охолодження піддаються корозії. Ось чому охолоджувальні рідини «посилюють» хімічно пакетами присадок (інгібіторів), щоб обмежити подібні ризики та продовжити термін служби двигуна.
Пакет присадок становить лише 3–5 % у загальному об’ємі охолоджувальної рідини, але має дуже важливий для її якості.
Два типи технології присадок в охолоджувальних рідинах:
- Технологія мінеральних інгібіторів
- Технологія органічних добавок (OAT – Organic Additive Technology).
Застосовується в більшості сучасних рідин, також називається «карбоксилатами».
Мінеральні інгібітори зазвичай утворюють захисний шар на внутрішній частині системи охолодження, тоді як органічні інгібітори вибірково захищають властиві слабкі місця сплавів.
Органічні інгібітори менше виснажуються і мають більший термін служби.
Охолоджувальні рідини з OAT-основою
Сучасні охолоджувальні рідини часто мають органічну основу з мінеральними добавками або без них.
Переваги охолоджувальної рідини із OAT-основою:
- Кращий теплообмін і, отже, тепло може відводитися від двигуна більш ефективним способом, компоненти системи охолодження менше піддаються впливу екстремальних температур, зменшується ризик перегріву, усунення якого буде дорогим.
- Відмінна сумісність матеріалів:
- Збільшення терміну служби водяного насоса на 50%.
Польові випробування показали, що можна не тільки збільшити термін служби, а й зменшити кількість дефектів. - Найкращий у своєму класі алюмінієвий захист.
- Захист від кавітації.
- Покращена сумісність з еластомерами та пластиками, а отже, відсутність проблем зі шлангами, прокладками та патрубками.
- Збільшення терміну служби водяного насоса на 50%.
- Довший термін служби охолоджувальної рідини
Наприклад, поточна рекомендація для нового продукту від TotalEnergies Coolelf Neotech –37 °C становить 5 років або 250 000 км для легкових автомобілів, 650 000 км для комерційного транспорту або важких умов експлуатації.
Органічні присадки в концентраті Glacelf Neotech або готовій рідині Coolelf Neotech –37 °C забезпечують:
- Хімічну нейтральність (pH7.5–9)
- Резерв лужності для нейтралізації кислот, що утворюються в результаті згоряння газів
- Стійкість до спінювання
- Відмінну стійкість до жорсткої води, що дозволяє уникнути утворення нерозчинних відкладень. Запобігає утворенню гелів та відкладень у системі охолодження.
Тож обираючи рідину для системи охолодження, варто придивитися до лінійки рідин на основі органічних інгібіторів. До слова, весь новий асортимент антифризів та охолоджувальних рідин від TotalEnergies має OAT основу і відповідає екологічним вимогам та нормативам ЄС з безпеки хімічних речовин.
Контроль якості охолоджувальної рідини
У грудні 2022 року вийшов регламент Комісії (ЄС) 2021/849 (Commission Delegated Regulation (EU) 2021/849) про внесення змін до Регламенту № 1272/2008 щодо класифікації, маркування та пакування небезпечних речовин і сумішей (17-й ATP Регламенту CLP (classification, labelling and packaging)).
А вже у грудні 2023-го набули чинності 18-та редакція ATP (Adaptation to Technical Progress) до CLP та наступні зміни до Додатку XVII REACH, згідно з якими будь-яка суміш, що містить 2-EHA (2-eтилгексанову кислоту) і її солі та перевищує встановлені межі (≥ 0,1% у США та Канаді і ≥ 0,3% в Європі та решті світу), повинна бути відповідно класифікована та маркована як токсична для репродукції категорії 1B.
Коли почали діяти вимоги раніше прийнятих нормативних документів ЄС, що регулюють склад та концентрації небезпечних для здоров’я людини речовин (таких, як бор, борна кислота та борати, а також 2-етилгексанова кислота), антифризи, що їх містять, відповідно або зняли з виробництва, або обмежили продаж тільки промисловим клієнтам та професійним СТО. Більше того, як результат виробники впровадили нові продукти, що відповідають новим законодавчим вимогам, і іноді вони зовсім не того кольору, до якого звикли споживачі.
До слова, Україна на шляху євроінтеграції також впроваджує стандарти європейського регулювання обігу хімічних речовин та продукції на внутрішньому ринку. Кабінет Міністрів України затвердив Технічний регламент класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції. Цим документом Україна імплементує норми відповідного європейського Регламенту CLP, яким впроваджується міжнародна система класифікації та маркування хімічних речовин, встановлена ООН, — GHS.
Усе описане вище свідчить про те, що треба приділяти велику увагу рівню, стану і якості охолоджувальної рідини в автомобілі. Зверніть на це увагу своїх клієнтів, які приїздять до вас на техобслуговування.
Використовуйте правильні і якісні продукти для заміни рідини в системі охолодження.
І зберігайте спокій та холодний розум! Keep calm and stay cool!