ДАТА ПУБЛІКАЦІЇ: 2024-05-07

ЯКІ ОЗНАКИ ПОШКОДЖЕННЯ ШКІВА?

Якщо шків не функціонує належним чином, деталі двигуна піддаються значно більшим навантаженням. У найгіршому випадку колінчастий вал або пов’язані з ним компоненти можуть бути пошкоджені або навіть зламані. Такого сценарію можна уникнути, якщо дотримуватися інструкцій з монтажу деталі, піклуватися про загальний стан автомобіля та уважно ставитися до перших ознак, які свідчать про проблеми зі шківом.

Шків відіграє важливу роль у приводній системі. Він допомагає гасити напруження та вібрацію, що виникають у результаті циклу роботи двигуна, під час якого колінчастий вал одночасно прискорюється клапаном в одному циліндрі та сповільнюється, коли в наступному циліндрі стискається паливно-повітряна суміш, необхідна для наступного запалювання.

Шків — види, конструкція та застосування

З технічного погляду, шків — це гнучкий демпфер крутильних коливань (TVD). Розрізняють три види гнучких шківів.

Звичайний шків

Одним із видів є звичайний стандартний шків. Між двома металевими частинами розташований елемент, виконаний з гуми або еластомірної суміші, що розсіює енергію. Це гумове кільце забезпечує відносне переміщення двох металевих частин — інерційних мас, що дозволяє їм виходити з фази навіть на 1–2° для поглинання вібрації колінчастого вала. Коли елемент розсіювання енергії згинається, рух перетворюється на тепло.

Від’єднаний шків

Інший вид — «комплексний» від’єднаний демпфер крутильних коливань (TVDC). Він складається з двох елементів:

- гармонійного балансира, який схожий на стандартний TVD без ремінних канавок та поглинає коливання колінчастого вала;

- віброізолятора, який поглинає та ізолює коливання, що виникають у допоміжному ремінному приводі.

Як і у випадку зі звичайним шківом, елемент розсіювання енергії при згинанні перетворює рух на тепло. На перший погляд, гармонічний демпфер може здатися простим, але узгодження цієї деталі з конкретним двигуном у діапазоні швидкостей — дуже складне питання.

Шків типу Visco

Найскладнішим та найефективнішим TVDC є шків типу Visco. У частині, яка є гармонійним балансиром, замість гумового елемента міститься дуже в’язке силіконове мастило. Кільце інерційної маси вільно рухається всередині камери, занурене в силіконове мастило. Тут використовується явище в’язкого демпфірування.

Які ознаки, помічені водієм, можуть свідчити про пошкодження шківа?

Перш ніж шків повністю вийде з ладу, він подає певні ознаки, які можуть свідчити про його несправність та про те, що слід розглянути можливість його заміни або правильного встановлення. Їх можна помітити не лише під час візуального огляду двигуна, а й під час звичайної експлуатації автомобіля. На які ознаки водіям слід звертати увагу в цьому контексті?

Вібрація двигуна

Дивна вібрація, що йде від двигуна за відсутності конкретних ознак несправності, свідчить про необхідність перевірки шківа та його кріплення.

Чутний скрип

Несправний шків може скрипіти при обертанні. Шум не можна усунути шляхом регулювання натягу ременя. Звуки також можуть видавати інші елементи, які працюють на тому ж ремені.

Неправильний режим холостого ходу

Шків розроблено для роботи в широкому діапазоні швидкостей. Деякі з них найбільше працюють на холостому ходу. Якщо шків пошкоджений, холостий хід може бути нестабільним. Це пов’язано з надмірним переміщенням демпфірувальної частини.

Несправність газорозподільного механізму

Якщо з’єднання з гумовим кільцем ненадійне або металеве кільце відокремлюється від гумового кільця, мітки газорозподільного механізму можуть зміститися. Це можна помітити, порівнявши тимчасові мітки на системі клапанів.

Надмірний рух натягувача/«хлопання» ременя

Якщо еластичний демпфер коливань перестає працювати належним чином, коливання передаються на натягувач. Це може сприйматися як тремтіння в плечі натягувача. Такий самий ефект виникає при пошкодженні шків генератора.

Як правильно встановити шків?

Завжди дотримуйтеся процедур і вибирайте правильні інструменти при знятті шківа з автомобіля. На більшості моделей, коли ми хочемо замінити ремінь газорозподільного механізму, потрібно зняти демпфер. Найголовніше, що потрібно пам’ятати, – ніколи не натискати на зовнішнє кільце та не намагатися зняти його молотком.

Ті ж правила діють і при встановленні шківа. Важливо пам’ятати про правильні інструменти та гвинти. Неправильно підібрані інструменти можуть пошкодити демпфер і колінчастий вал.

Найпоширенішою помилкою при встановленні є повторне використання гвинтів для притискання демпфера до поверхні колінчастого вала, оскільки існує ризик, що повторно використаний гвинт не передасть потрібного крутного моменту для встановлення шківа.

Серед виробників шківів авторитетом автомеханіків користується бренд Corteco – постачальник перевірених рішень не лише для автомобільної промисловості, а й для медичної, авіаційної та навіть космічної промисловості.

Шківи найвищої якості, а також, серед іншого, кріплення двигуна, втулки підвіски та герметики від бренду Corteco можна замовити в мережі Inter Cars Ukraine, використовуючи зручний онлайн-інструмент – E-Catalog Inter Cars.