ДАТА ПУБЛІКАЦІЇ: 2023-03-20

Складний випадок діагностики: ЯК ВДАЛОСЯ РОЗПІЗНАТИ НЕСПРАВНІСТЬ КОЛІСНОГО ПІДШИПНИКА

Діагностувати проблему, розібратися, в чому полягає причина несправності автомобіля, буває дуже непростим завданням, допомогти з яким може тільки тривала практика, а також досвід колег-професіоналів. З огляду на це хочемо започаткувати на нашому сайті рубрику «Досвід. Поради. Рекомендації». Маємо надію, що вона стане в пригоді нашим клієнтам – фахівцям автосервісу.

У сьогоднішній публікації розглянемо випадок діагностики й усунення несправності на Volkswagen Golf V, в якому після встановлення нової АКБ на комп’ютерній панелі загорілися одночасно світлові індикатори систем запалювання й управління двигуном (EPC), електропідсилювача керма та системи контролю стабілізації руху (ESP).

Датчики автомобільних електронних систем

Датчики, вмонтовані в інфраструктуру автомобіля, передають на електронний блок управління велику кількість важливих даних, які безпосередньо впливають на потужність автомобіля, на рівень викидів, активну і пасивну безпеку, комфорт управління тощо.

Як правило, після того, як в автомобілі проводять заміну акумуляторної батареї, необхідно виконати перезавантаження окремих систем і блоків управління. Універсальними є такі базові елементи комфорту водія, як годинник, автомагнітола, склопідіймачі.

Водночас багато інших елементів, які впливають на функціонування системи рульового управління, гальмівної та навігаційних систем, зазвичай є специфічними для кожного автомобіля і спираються на те, що всі системи відмінно працюють і є повністю функціональними. У випадку, коли один із елементів системи є несправним, просте перезавантаження налаштувань може бути неможливим.

Випадок із практики СТО

Наведемо приклад, як вдалося знайти і відремонтувати несправність на автомобілі Volkswagen Golf V, в якому після заміни АКБ одночасно загорілися світлові індикатори системи запалювання й управління двигуном (EPC), електропідсилювача керма і системи контролю стабілізації руху (ESP).

Програма контролю стабілізації руху автомобіля – це невід’ємний компонент блока управління гальмами. Ця програма керується даними, які під час роботи надходять до неї від багатьох інших блоків управління – систем рульового управління, гальмування і прискорення.

Майстер насамперед спробував перезавантажити датчик кута повороту керма за допомогою діагностичного інструменту, але проблема не вирішилася: світлові індикатори так і світилися, а система контролю стабілізації руху не функціонувала. Ситуація потребувала додаткової діагностики.

Загальна перевірка кодів несправностей усіх систем уже на початку виявила несправність датчика кута повороту керма в електромеханічному блоці контролю рульового управління. Проте, за результатами перевірки даних у блоках управління гальмами та контролю рульового управління, датчик кута повороту керма працював нібито коректно, але його неможливо було скинути до базових налаштувань. Було зроблено припущення, що в системі могла статися інша несправність, яка викликала помилку в роботі.

Коротке випробування на дорозі показало, що дані датчика швидкості обертання заднього лівого колеса відрізняються від даних датчиків швидкості обертання інших коліс.

Після випробування на дорозі авто повернули до майстерні, і там для перевірки характеристик сигналу до датчика швидкості обертання заднього лівого колеса підключили осцилограф, аби зрозуміти, чи справді проблема криється в несправності самого датчика. Перевірка сигналу продемонструвала непослідовність прямокутного імпульсного сигналу(рис. 1).

Рис. 1. Імпульсний сигнал від датчика швидкості обертання заднього лівого колеса

Датчик швидкості обертання колеса встановлений у колісну маточину під прямим кутом до імпульсного намагніченого кільця, інтегрованого в підшипниковий вузол. Датчик швидкості обертання колеса працює за рахунок магніторезистивного ефекту; магніт у датчику створює магнітне поле з лініями магнітної індукції, які проходять під прямим кутом до чутливого шару датчика. Відхилення цих ліній від імпульсного кільця викликає зміни показників опору в тонкому феромагнітному чутливому шарі датчика (рис. 2).

Рис. 2. Перевірка датчикашвидкості обертання колеса

Датчик перетворює зміни опору в напругу. Сигнали напруги, які розпізнає блок управління гальмами, використовуються для вимірювання швидкості обертання кожного колеса. Це своєю чергою потрібно для того, щоб відбувалося прискорення та уповільнення швидкості колеса, і є визначальним для управління гальмами.

Потрібен був візуальний огляд датчика, який мав на меті з’ясувати, чи є певні механічні проблеми, які зумовлюють непослідовність сигналу. Для цього провели демонтаж колеса, гальмівного диска, колодок і супорта. Далі зняли маточину колеса з інтегрованим магнітним імпульсним кільцем.

Що ж саме спричиняло проблему, стало зрозуміло після демонтажу вузла колісного підшипника з цапфи колеса. Корозія між чорним металом маточини колеса та зубчастим імпульсним намагніченим кільцем спричинила викривлення імпульсного кільця, що призвело до розтріскування намагніченого кільця та зникнення повітряного зазору між імпульсним кільцем і датчиком швидкості обертання колеса. У цьому й полягала основна несправність у автомобілі (рис. 3).

Рис. 3. Маточина колеса

У ході ремонту використали для заміни комплект колісного підшипника febi (23320) (рис. 4).

Крім того, провели заміну старого датчика швидкості обертання колеса, який дещо пошкодився через викривлення зубчастого імпульсного кільця: під час ремонту встановили новий датчик швидкості обертання колеса febi (23810).

Рис. 4. Комплект колісного підшипника febi (23320)

У транспортному засобі замінили підшипниковий вузол і датчик швидкості обертання колеса, після цього встановили гальмівний вузол і колесо. Після завершення монтажу стало можливим перезавантаження датчика кута повороту керма. Для цього провели дорожнє випробування з помічником, який керував діагностичним інструментом. Дорожнє випробування полягало в русі прямо зі швидкістю не менше 20 км/год, поворот керма щонайменше на 15° вліво, потім управо, з подальшою зупинкою автомобіля.

Далі кермо повністю повернули вліво та утримували щонайменше 3 секунди, потім знову повернули у вихідне положення. Далі кермо повністю повернули праворуч, утримували протягом 3 секунд і знову повернули у вихідне положення. Після завершення цієї процедури датчик було перезавантажено та відновлено повне функціонування всіх систем автомобіля.

Від виробника компонентів рульового управління і підвіски:

Довіряйте запасним частинам febi рівня якості оригінальних деталей. Ви можете ознайомитися з повним асортиментом запасних компонентів підшипникових вузлів тут: partsfinder.bilsteingroup.com

febi є частиною bilstein group, до якої також входять інші відомі бренди. Більше інформації доступно за посиланням: www.bilsteingroup.com

Inter Cars Ukraine є офіційним дистриб’ютором продукції febi в Україні. Запчастини рульового управління і підвіски bilstein group до легкових і вантажних автомобілів ви можете купити через філії Inter Cars Ukraine в різних містах України